סיור מודרך ברובע פראגה בורשה

הדרכה בוורשה ברובע פראגה

הדרכה בוורשה ברובע המזרחי של נהר הוויסלה שחוצה את העיר ורשה. למי שלא יודע פראגה לפני שהפכה לחלק מורשה הייתה עיר עצמאית ונבלעה ע"י ורשה כמו הרבה ערים אחרות. לפני מלחמת העולם הראשונה, 50%-40% מאוכלוסיית פראגה היו יהודים.

אנחנו ניקח אתכם למסע קסום בזמן לתקופות שמחות ועצובות של חיי הקהילה היהודית בפראגה. תכירו דמויות, תשמעו סיפורים ובדיחות. תראו הרבה עצב אבל גם תקווה.

הדוב של פראגה

אנחנו קרובים לגן החיות ולכן נחפש את הדוב ונספר את הסיפור על משפחת חסידי העולם, (מנהל גן החיות, אשתו והילד) שהצילו במהלך המלחמה 300 יהודים מגטו ורשה ועוד 100 פולנים מתנגדי שלטון כיבוש גרמני. כיצד הם עשו זאת, איך הגרמנים לא גילו זאת, איפה הם הוחבאו? האם זה היה מחבוא זמני או קבוע? מדוע הגרמנים הגיעו לגן החיות ומה הם חיפשו שם?

הקתדרלות של פראגה

הקתולית והאורתודקסית (פרבוסלבית) ונסביר את ההבדלים בין הדתות והאם הן נבנו לפני או אחרי המלחמה.

בית הספר שבו למד יאנוש קורצ'אק

בהמשך הסיור ברובע פראגה בוורשה, נביט על בית הספר שם למד המחנך, הסופר והרופא מר יאנוש קורצ'אק. אספר לכם מי היתה אותה דמות ואיך ניהל במקביל שני בתי יתומים. האם הוא היה הדמות הדומיננטית בניהול בית היתומים? מתי ביקר בארץ אם בכל, ומדוע לא נשאר בישראל? מדוע היה דמות פופולרית בקרב כל הפולנים ולא רק בקרב הקהילה היהודית? נמשיך ללכת ברחובות רובע פראגה העתיק ונראה בהמשך עוד מבנה שקשור למר יאנוש קורצ'אק. בסיור היהודי בגטו ורשה שאנחנו עורכים ברובע המערבי רואים את בית היתומים היהודי שיאנוש קורצ'אק ניהל ועדיין עומד על תילו.

פסל הברונזה של הלהקה

נאזין למוזיקה ומי שרוצה מוזמן לרקוד לצלילי הכליזמרים. אספר מה הייתה הלהקה ומדוע הפסל עומד באזור הזה דווקא. https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5:Unusual_lifesize_group_sculpture_of_street_musicians_in_Praga_district_in_Warsaw_(8121509220).jpg

בית הכנסת העגול

נצעד לעבר המקום שבו עמד בית הכנסת העגול היחיד שהיה בוורשה. זה היה בית כנסת מקסים ומיוחד (אין הרבה בתי כנסת עגולים בעולם). במהלך הסיור ברובע פראגה, נספר מי בנה את בית הכנסת ומי הרס אותו וננסה לדמיין את יופיו.

התיאטרון היהודי ברובע פראגה

נביט על הבניין שהיה התיאטרון היהודי ברובע פראגה. אספר מי בנה את התיאטרון, מה קרה עם הבניין לאורך ההיסטוריה ולמה הוא משמש היום.

המקווה ברובע פראגה בוורשה

נלך כמה צעדים ונגיע למקווה הטהרה בורשה בחלק המזרחי של העיר רובע פראגה. ונספר את הבדיחה על אשתו של הרב של רובע פראגה ועל המקווה.

שוק הנפחים

נכנס לשוק הנפחים שעדיין משמש כשוק (אבל לא נפחים). אספר על ההיסטוריה של השוק, מה מכרו בו לקראת סוף המלחמה ומדוע משמש בעיני כל ורשאי מקום גבורה והתנגדות למשטר הכיבוש הקומוניסטי.

הדרכה בוורשה במוזיאון רובע פראגה

למעוניינים (כמובן שאנחנו ממליצים) להכנס לסיור קצר במוזיאון רובע פראגה למשך 10 דקות (הכניסה בעלות נוספת של 7 זלוטי) מי שלא מעוניין יכול לחכות בבית הקפה הצמוד ולשתות קפה/תה. במוזיאון נסתכל על סרטון קצר שמראה את הגילוי ותהליך השימור של מה שאנחנו עומדים לראות ולהתפעל ממנו. השריד האחרון לשטיבל (בית תפילה יהודי קטן) בכל מחוז מזובייצקי ברובע פראגה. אני חייב להודות שלראות הוכחות בעברית של מה שהיה פעם חיים עשירים ומאושרים בוורשה ריגש אותי עד דמעות. נסביר למה הוא שימש ומדוע הוא צמוד לשוק הנפחים שעכשיו ביקרנו בו. https://muzeumpragi.pl/en/

אספר לכם את הסיפור על העיר פראגה שהפכה לחלק מורשה עם השנים. איזה אוכלוסיה התגוררה בעיר, האם פראגה מגיע מהשם של העיר פראג בצ'כיה? האם העיר נהרסה במלחמה כמו החלק המערבי של ורשה?

במהלך הסיור שלנו היהודי ברובע פראגה, נכנס לחצרות של הבתים היהודים ששרדו את המלחמה ונראה סימנים למזוזות. נראה מאיזה חומר בנו את המבנים בתקופה שלפני המלחמה.

מי היה שמואל זביטקובר

נביט על המקום שאחוזתו של שמואל זביטקובר עמדה, נספר מי היה אותו בחור ואיך תרם לכלכלת רובע פראגה? האם תרם לקהילה היהודית ברובע להתפתח ולהתכלכל? איזה מוסדות ציבוריים המשפחה שלו בנתה לטובת הקהילה ברובע? האם הוא היה טוב או רע לקהילה או דמות במחלוקת? הקומפלקס המשופץ והמרשים שבעבר שימש כמפעל וודקה ובמאה ה18-19 שימש כשדה המרעה לגידול בקר וצאן בבעלותו של שמואל זביטקובר ה"מלך של פראגה" ואחד מעשירי פולין. קיום משמש כאזור מגורים מודרני משולב עם מרכז תרבות וקולינריה.

זה הזמן לעשות הפסקת קפה או תה מתוק ביחד עם עוגת סרניק (עוגת גבינה פולנית מתוקה) או עוגת שרלוטקה (עוגת תפוחים פולנית מסורתית) ולנוח קצת. ברובע פראגה בשנים האחרונות צמחו הרבה בתי קפה ומסעדות טובות ומעוצבות בסגנונות שונים. הרובע מתפתח ולאט לאט עובר להיות נווה צדק של ורשה. בניינים ישנים משופצים תחת המחלקה לשימור של עיריית ורשה לצד פרויקטים חדשים ובניינים מהתקופה הקומוניסטית (הרכבות). השילוב הזה של חדש, ישן והאוכלוסיה המיוחדת של הרובע (הרבה צעירים והיבסטרים לצד אוכלוסיה מזדקנת וכמובן מעמד סוציואקונומי נמוך לצד אוכלוסיה חדשה מבוססת יותר) מקנה לרובע את היופי המיוחד שלה ואת הפוטנציאל הגלום בה גם מבחינת נדל"ן.

אופציונלי – בית הקברות היהודי ברודנה ברובע פראגה

זה רק אחד מתוך שני בתי קברות ששרדו את המלחמה (זה לצערי, חלק מאד קטן ממנו). לבית הקברות הזה לא הרבה מגיעים וחבל, כי הוא מאד מיוחד והסיפור של בית הקברות ברודנה הוא יותר עתיק מבית הקברות שבדרך כלל מבקרים ברובע המערבי של העיר "אוקופובה" כמו אצלנו בסיור היהודי בגטו ורשה. אספר מתי בית הקברות הוקם, ואת איזה אוכלוסיה סוציואקונומית הוא שימש? לאן נעלמו כמעט כל המצבות? האם נקברו שם יהודים במלחמת העולם השנייה? האם בית הקברות עוד פעיל ומי האחרון שנקבר שם, מתי ולמה?

במהלך ההדרכה בוורשה ברובע פראגה, תקבלו הסברים על ורשה היום ובזמן המלחמה. נושאים נוספים שנשוחח עליהם אנטישמיות ,כלכלה ,נדל"ן ומהגרים.

מחיר לסיור קבוצתי לאדם 140 זלוטי (מינימום 6 משתתפים).

מחיר סיור פרטי (עד 5 משתתפים) 800 זלוטי כל אדם נוסף עוד 140 זלוטי.

יש עוד עלות 10 זלוטי לאדם – (אופציונלי) כניסה למוזיאון רובע פראגה (מומלץ מאד).

הסיור אורך כ 4 שעות.

יצירת קשר

 

 

    צור קשר